مقاله رابطه تحصیل علم با تهذیب نفس از دیدگاه ابن سینا
مقاله رابطه تحصیل علم با تهذیب نفس از دیدگاه ابن سینا
مختصات:
- فرمت word
- تعداد 11 صفحه
- منابع درون متنی
- منابع پایانی
- چکیده ، مقدمه ، یافته ها و نتیجه گیری دارد
مقاله رابطه تحصیل علم با تهذیب نفس از دیدگاه ابن سینا
چکیده
ابن سینا در بررسی یقین علمی، نخست حوزه بحث را به علم اکتسابی محدود می کند، و پس از تقسیم آن به علم تصوری و علم تصدیقی، به توضیح معنای یقین درباب هر دوگونه علم می پردازد. او در ادامه بحث نحوه تحصیل تصورات یقینی و موانع موجود در این راه، و سپس چگونگی روش های رسیدن به تصدیقات یقینی را بطور مفصل توضیح می دهد. در ضمن بحث روشن می شود که ابن سینا قول به وجود معلومات باصطلاح فطری را نمی پذیرد و حتی چگونگی اکتساب اولیاتی از قبیل اصل عدم تناقض را نیز نشان می دهد. نقش ادراک حسی در تحصیل علم یقینی و چگونگی نگاه ابن سینا به معرفت تجربی و بعضی نکات مربوط به چگونگی وقوع خطا در معرفت تجربی و در اقامه استدلال های مفید یقین، که برهان نامیده می شوند، نفس از دیدگاه فلاسفه، جوهری مجرد است که از استکمال برخوردار است. ایشان علم و عمل را عامل استکمال نفس میدانند. اما تأثیر این دو در نفس انسانی چگونه است و نفس در مسیر استکمال چه فرایندی را طی میکند؟ علاوه بر این، آیا پس از مرگ نیز استکمال نفس ادامه مییابد یا آنکه حرکت استکمالی آن با مرگ پایان میپذیرد. در این مقاله با دیدگاه ابن سینا در مورد رابطه تحصیل علم با تهذیب نفس آشنا می شویم.
کلمات کلیدی: علم اکتسابی، علم تصوری، علم تصدیقی، استدلال، استکمال نفس، تحصیل علم، تهذیب نفس.
مقدمه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.