دانلود مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
1 فوریه 2019
نوع فایل
word
حجم فایل
703
تعداد صفحات
27
دسته بندی
تعداد بازدید
743 بازدید
۱۱۰,۰۰۰ ریال

یکی از مطالب مهم در روانشناسی شخصیت می باشد جنبه های مهم شخصیت همواره مورد توجه بوده است دانلود مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت یکی از متغیرها و موضوعات مهمی است که در روانشناسی جنبه های گوناگون آن در نظریه های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
دانلود مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت

نوع فایل ورد و دارای 27 صفحه می باشد.

دانلود مبانی نظری پنج عامل بزرگ شخصیت

تعریف مفهومی پنج عامل بزرگ شخصیت: الگوی پنج عامل بزرگ شخصیت زیربنایی در شخصیت به مثابه‏ی یک کشف بنیادی به نظر می‏رسد (گلدبرگ[1] ،1993؛ نقل از کوروتکا و هانا[2]، 2004).

از نظر آلپورت شخصیت یک سازمان پویا از نظام روان‌ شناختی و جسمانی درون فرد است که زیربنای الگوی عمل افکار و احساس و شامل 5 عامل بزرگ شخصیت است که مهم‌ترین‌ها از جمله روان‏رنجورخویی یا نوروزگرایی،  برون‏گرایی، وظیفه‏ شناسی، سازگاری، گشودگی نسبت به تجربه می‏باشد (گلدبرگ، 1993)

در طول دهه گذشته، تحقیقات در زمینه روان شناسی مثبت نگردر تلاش برای پاسخ به سوال بشر در مورد کامیابی؛ به ویژه تجربه شادی است. شادی یکی از مهمترین هیجانات انسانی است، اگر هیجانات رابه شش دسته خشم، ترس ،تنفر ،تعجب، ناراحتی و شادی تقسیم کنیم، شادی اساسی ترین هیجانی است که افراد درپی دستیابی به آن می باشند.

ویژگیهای عمده شخصیت از طریق مدل پنج عاملی شخصیت مطرح شده است. این مدل شامل پنج بعد روان رنجوری ، برون گرایی ، گشودگی به تجربه ، توافق پذیری و وظیفه شناسی می باشد .

روان رنجوری یک عامل ازشخصیت است که ثبات عاطفی بالا و اضطراب پایین دریک سوی پیوستار ودرسوی دیگر آن،بی ثباتی عاطفی و اضطراب بالا قرار دارد. افراد بانمره بالا در این عامل دارای  عواطف غیر منطقی بیشتر و کم توانی درمهار رفتارهای تکانشی وضعف درکنار آمدن با مشکلات هستند.

افرادی که نمره های آنها در این عامل  پایین است بابرخورداری ازثبات عاطفی معمولا آرام، معتدل و راحت هستند وقادرند با موقعیتهای پر تنش بدون آشفتگی یا اضطراب مقابله کنند. تمایل افراد به مثبت بودن ،جرات طلبی ، پر انرژی بودن، صمیمی بودن و جامعه  گرایی  از ویژگیهای افراد دارای عامل برونگرایی است.

افرادی که دارای نمره بالا در عامل گشودگی به  تجربه هستندهم درباره جهان درونی وهم درباره  دنیای بیرونی کنجکاوند.

[1] Goldberg

[2] Kvrvtka & Hannah

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.