معناشناسی تقدیر الهی و واژه های هم بسته در قرآن و روایات تفسیری با روش ایزوتسو


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
31 می 2022
نوع فایل
word
حجم فایل
128
تعداد صفحات
174
دسته بندی
تعداد بازدید
462 بازدید
۱۰۰,۰۰۰ ریال

معناشناسی تقدیر الهی و واژه های هم بسته در قرآن و روایات تفسیری با روش ایزوتسو

  • دارای فرمت ورد
  • تعداد 174 صفحه
  • منابع درون متنی به صورت پانویس
  • دارای منابع پایان
  • دارای فهرست شما می توانید از بخش دانلود پیش نمایش در بالا ملاحظه نمایید.
  • مطالب ذیل از متن فایل نمی باشد.

معناشناسی تقدیر الهی و واژه های هم بسته در قرآن

معناشناسی تقدیر الهی و واژه های هم بسته در قرآن و روایات تفسیری با روش ایزوتسو

ریشه “قدر” با رسید به شماری اوزان ، نمونه کنشگر و فعیل ، به واژگانی مانند “قادر” و “قدیر” تحول می شود؛ این واژگان معرّف معنای “قدرت” برای این واژه هستند؛ در حقیقت این صیغه ها بر این محتوا رهنمود دارند که خداداده وجود خواهد داشت و دارای صفتی به اسم “قدرت” شده .

وجود تعریف توان برای وجودی ، معناها مختلفی را تلقین می کند؛ با نکته به تعلّق این وصف به خدای والا ، حتما باید این‌چنین مورد بحث علامت که خالق قوی بر همه امور ، از جمله ابداع ، پیمایش و اندازه گیری ، معین‌سازی حدود و حدود و قضا و دیگر امور بوده است . به صورت کلّی کردگار قدر به ارتکاب همه افعال خواهد بود.

یکی از افعال جناب حق ، قدر و اندازه گیری مخلوقات ، قبل از تکوین ، هنگام و پس از آن شد . هویدا شده است که مقدر و اندازه گیری مخلوقات ، در کل زندگی ، و انجام آن ، امری بس وزین و نیاز به زور فوق العاده ای خواهد شد و این‌طور قدرتی از صفات جناب حق است؛ پس کمال ‌یابی مشیت الهی عاری قوت امری نشدنی خواهد گشت.

از سو دیگر ، مشیت الهی از جمله افعال یزدانی می باشد که جلی آمدن هر مخلوقی ، خویشاوند بدان خواهد بود . به همین سبب وجود سرنوشت به تنهایی و عدم اجرا توان ، منتج به تکوین نخواهد شد؛ زیرا نمایان آمدن هر مشیت الهی قریب به تعلّق توان به آن است؛ پس قضا و نیرو پیوستگی اصلی و غیر شایسته انکاری دارند .

نباید فراموش گردد که قوت ایزدی بر هر شی تعلّق می گیرد و متعلق به انجام مخلوقات هلاک . بدین مراد که زور خدایی به امور عالم و غیرمحقق علاقه دارند و عدم اجرا یک آفریده ، مشعر بر عدم توانمندی ربانی نبوده. لکن هرچیزی دادار مقدّر نماید ، با تعلّق توان خدا بر آن کنش ، براستی آن قضا پژوهشگر می شود؛ پس مشیت الهی در مرحله سابق از زور قرار دارا است و در هر تکه که از توان گفت به بین آمده می باشد ، بایستی به این بستگی توجه کرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.