طرح درس روزانه غزلی از حافظ فارسی پایه سوم


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
3 نوامبر 2018
نوع فایل
word
حجم فایل
1
تعداد صفحات
دسته بندی
تعداد بازدید
1271 بازدید
۳۰,۰۰۰ ریال

طرح درس روزانه غزلی از حافظ فارسی پایه سوم

طرح درس روزانه غزلی از حافظ فارسی پایه سوم

طرح درس روزانه غزلی از حافظ فارسی پایه سوم

اهـــــداف جــــزئی

دانشی: آشنایی با دانش های ادبی ( تخلّص شاعری )، آشنایی با دانش های زبانی ( منادا ، شبه جمله) ،آشنایی با ادبیّات غنایی، آشنایی با شعر حافظ و غزلیات حافظ

هدف کلّی

 درک مفهوم امیدواری، دوری از یأس و نا امیدی،آشنایی با ادبیّات غنایی، تقویت علاقه به ادبیّات و شناخت دانش های زبانی و ادبی

درباره حافظ شیرازی و زندگی اش

حافظ شیراز (همچنین به نام حافظ، 1315-1390 شمسی) بزرگترین شاعر فارسی زبان و از مشهورترین و ستوده ترین نویسندگان ادبیات جهان به شمار می رود . او در میان شاعران امروزی است که اغلب ترجمه می شود و آثارش همچنان در میان مخاطبان مدرن طنین انداز است.

از زندگی شخصی او اطلاع چندانی در دست نیست جز اینکه او در شیراز (در ایران امروزی) به دنیا آمد و پدر و مادرش اهل فارس بودند. او تحصیلات خوبی داشت و به احتمال زیاد با خاندان حاکم ارتباط داشت زیرا زندگی خود را به عنوان شاعر دربار برای پادشاهان منطقه گذراند. او مسلمان شیعه و از ارادتمندان به رویکرد عرفانی به اسلام موسوم به تصوف بود که اشعار او را همراه با ادبیات قرآنی، افسانه ها و اسطوره های ایرانی از شاهنامه و منابع مختلف دیگر می آورد. بر خلاف شاعران دیگر (مانند مولانا) مجموعه ای قطعی از آثار او وجود ندارد. دیوان او (مجموعه ای از قطعات کوتاه) توسط دیگران گردآوری شده است، اما محققان در مورد زمان و حتی توسط چه کسی توافق ندارند.

شعر حافظ بر قدرت متعالی عشق و تأثیرات دگرگون‌کننده گشودن خود در برابر همه تجربه‌ها از طریق پذیرش معنای انسان بودن به معنای کامل که از نظر حافظ شامل رابطه صمیمی با خداست، متمرکز است. بسیاری از محققین کار او را ضد اسمی توصیف می‌کنند، یعنی رد قوانین، مقررات و سختگیری‌ها، و این برچسب از آنجایی که حافظ زندگی را بزرگ‌تر از آن می‌دانست که با برچسب‌های کوچک و احکام مضیق آن را دیکته کند. اشارات فراوان او به شراب، مستی، میخانه‌ها و رها شدن از میل نفسانی، گواه این امر است، اگرچه همانطور که بسیاری از محققین اشاره کرده‌اند، شعر حافظ را می‌توان در سطوح مختلف خواند و این اشارات را می‌توان به عنوان اشاره‌ای تمثیلی به تجربه الهی نیز درک کرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.